SEO vs. AdWords
Czym różnią się podstawowe narzędzia marketingu internetowego?
Określenia pozycjonowanie często używamy w odniesieniu zarówno do SEO (usługi pozycjonowania), jak i AdWord’sów (Google Ads). Tymczasem są to dwa zupełnie różne narzędzia promocji witryn internetowych służące do realizacji odmiennych celów. Zanim zdecydujesz się na wybór konkretnego narzędzia sprawdź, które lepiej odpowiada potrzebom oraz oczekiwaniom twojego biznesu.
Planując działania z zakresu marketingu
internetowego…
POZYCJONOWANIE
Głównym zadaniem pozycjonowania – jak często nazywane są działania SEO – jest poprawa widoczności (pozycji) danego serwisu na wybrane frazy kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania.
GOOGLE ADS
Google Ads to rozbudowany system reklamowy, w ramach którego reklamy wyświetlane są zarówno w wyszukiwarce internetowej, jak również na w serwisach należących do partnerów Google. Najpopularniejszą formą Goole Ads stanowią linki sponsorowane (tzw. AdWords), a więc reklamy tekstowe widoczne w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.
należy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań:
- Czy stać nas na czekanie na efekty pozycjonowania?
- Jak długo chcemy promować daną witrynę?
- Do kogo chcemy dotrzeć?
- Jakie cechy powinna spełniać nasza grupa docelowa?
- Czy oferta, którą chcemy promować jest sezonowa lub często się zmienia?
- Jakie środki możemy przeznaczyć na miesięczną promocję serwisu?
Znając odpowiedzi na powyższe pytania oraz cechy charakterystyczne poszczególnych narzędzi (tj. pozycjonowania organicznego i kampanii linków sponsorowanych) możemy podjąć świadomą decyzję w zakresie wyboru sposobu promocji serwisu online. Warto przy tym pamiętać, że najlepsze efekty przynosi umiejętnie opracowana strategia marketingowa wykorzystująca zalety obydwu narzędzi.
Natychmiastowy efekt vs. efekt długotrwały
Ze względu na specyfikę działania linki sponsorowane przynoszą efekty w postaci widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania Google z chwilą uruchomienia kampanii. Na efekty pozycjonowania organicznego trzeba zaczekać znacznie dłużej, czasami nawet kilka tygodni lub miesięcy, jest on za to bardziej długotrwały. Wśród ekspertów badających zachowania internautów nie brakuje również głosów, zdaniem których odnośniki widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania są przez potencjalnych klientów traktowane jako bardziej trafne, niż te widoczne w polu linków sponsorowanych.
Czas trwania promocji strony
W przypadku linków sponsorowanych czas trwania promocji jest zależny od okresu trwania kampanii. Po zakończeniu trwania kampanii serwis natychmiast znika z puli linków sponsorowanych, w związku z czym link przestaje być widoczny w wyszukiwarce internetowej. Nieco inaczej ma się sprawa z pozycjonowaniem organicznym. Jego efekt utrzymuje się nawet po zakończeniu aktywnego promowania witryny. Kiedyś, kiedy działania SEO nie były jeszcze tak wzmożone, a algorytmy wyszukiwarek nie zmieniały się z tak dużą częstotliwością efekty pozycjonowania organicznego utrzymywały się nawet do kilkunastu miesięcy. Oczywiście wszystko zależało od konkurencyjności wybranych fraz kluczowych oraz działań SEO konkurencyjnych witryn.
Koszt promocji
Kampanie Google Ads
to kampanie typu PPC (pay per click). Oznacza to, że za reklamę płacimy wyłącznie, gdy zostanie „kliknięta” przez użytkownika przeglądarki. Koszt kliknięcia jest różny i zależy od konkurencyjności danej frazy – może się on wahać od kilkunastu groszy, do nawet kilkunastu złotych.
W przypadku pozycjonowania organicznego ponosimy koszt prac SEO, ale nie płacimy za pojedyncze kliknięcia w link prowadzący do naszego serwisu. Do niedawna najpopularniejszą formą rozliczania usług pozycjonowania było rozliczanie za efekt – tj. agencja SEO pobierała umówioną opłatę wyłącznie, gdy promowana witryna zajmowała określone miejsce w wynikach wyszukiwania. Obecnie coraz bardziej popularny jest system abonamentowy.
Grupa docelowa
Pozycjonowanie organiczne pozwala dotrzeć do internautów, którzy w okno zapytania wyszukiwarki internetowej wpisali określone zapytanie lub frazę. Mogą to być zarówno potencjalny klienci, jak również osoby poszukujące informacji o danym produkcie/usłudze. Właściciel serwisu nie ma wpływu na ich wiek, płeć, czy miejsce zamieszkania. To ostatnie jest szczególnie istotne w przypadku usług świadczonych lokalnie. Znacznie większe możliwości daje nam w tym zakresie kampania AdWords. W prawdzie kampania linków sponsorowanych widocznych w wynikach wyszukiwarki internetowej także działa w oparciu o zapytania internautów, jednak korzystając z AdWordsów kierowanych na sieć reklamową, a więc serwisy współpracujące z Google możemy precyzyjnie określić grupę adresatów reklamy – kobiety lub mężczyzn w określonym wieku i o konkretnych zainteresowaniach. Niestety również w tym przypadku targetyzacja nie jest pełna – kierując kampanię na sieć reklamową nigdy nie mamy pewności, czy potencjalni adresaci są zainteresowani naszą ofertą. Dlatego też większość inwestorów decyduje się na kampanie AdWords opierające się o linki widoczne w wyszukiwarce internetowej na zadane frazy kluczowe.
Powyżej omówiliśmy wyłącznie znaczące różnice, jakimi różną się pozycjonowanie oraz kampanie Google Ads. W praktyce różnic tych jest znacznie więcej, a ich znajomość pomaga jeszcze efektywniej promować wybrany serwis online.