Czym jest reklama w Google Ads ( AdWords )

Google Ads - AdWords
- efektywny marketing za grosze?

Linki sponsorowane Google AdWords przez lata były promowane wśród właścicieli stron internetowych jako tani sposób na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google.


To stanowczo nadmierne uproszczenie zasady działania reklam Google Ads doprowadziło do wielu nieporozumień, które zaowocowały przekonaniem, że do promocji serwisu w Internecie można wybrać albo linki sponsorowane, albo pozycjonowanie organiczne. A to przecież nieprawda.

Czym są linki sponsorowane Google Ads ( AdWords )?

Google AdWords to system reklamowy Google, za pośrednictwem którego reklamodawca może prezentować treści reklamowe w dowolnej postaci (tekstu, grafiki, wideo). Reklamy Google Ads przyjmują postać linków sponsorowanych towarzyszących wynikom wyszukiwania. Gdzie wyświetlenie reklamy odbywa się poprzez wpisanie  odpowiedniej frazy  kluczowej w wyszukiwarkę Google. A same linki sponsorowane pojawiają się nad wynikami wyszukiwania oraz na dole strony pod wynikami organicznymi. 
Przykładem może być wpisanie frazy ‚ projektowanie stron www ’, które powoduje wyświetlenie reklam kilku agencji interaktywnych promujących swoje usługi .

Widok reklamy Tekstowej w Google Ads

Kampania reklamowa Google Ads

Reklamy Google AdWords (linki sponsorowane) widoczne są od razu po uruchomieniu kampanii, państwa oferta staje się szybko widoczna a samą  reklamę możemy kierować na konkretną  lokalizacje, urządzenia, pory dnia, lub inny język . Jednakmożliwości systemu są o wiele większe, dzięki czemu reklamy mogąbyć prezentowane na witrynach partnerskich Google zrzeszonych wramach programu AdSense, na portalu YouTube czy poczcie Gmail. 

Ile to kosztuje?

Nie oszukujmy się, nawet jeśli kliknięcie w reklamę to zaledwie kilkanaście do kilkudziesięciu groszy (koszt zależy od konkurencyjności frazy), to bez odpowiedniego budżetu na kampanię zbyt wiele nie uda nam się osiągnąć. Jeśli jednak zestawimy koszty kampanii linków sponsorowanych z kosztami innych form promocji naszych towarów i usług (zarówno w Internecie, jak i w tradycyjnych środkach masowego przekazu) oraz wskaźnikiem ROI (zwrotu z inwestycji) okaże się, że reklamy Google AdWords są rzeczywiście tanie. To jednak nie odpowiada na nasze pytanie.

Koszt kampanii linków sponsorowanych jest całkowicie uzależniony od budżetu reklamodawcy i może wynosić od kilkuset złotych miesięcznie do nawet kilku tysięcy. Co ważne, jest to koszt całkowicie kontrolowany i przewidywalny, którym możemy dowolnie operować raz przeznaczając na reklamę większy budżet, a innym razem mniejszy. To co wyróżnia reklamy Google Ads spośród innych form reklamy online to fakt, że koszt kampanii może być rozliczony
w wybranym przez reklamodawcę modelu:

  • CPC (cost per click) – w tym modelu reklamodawca płaci wyłącznie za kliknięcia w reklamę. Oznacza to, że wyświetlenie reklamy jest darmowe, a wszelkie jej koszty związane z promocją serwisu wynikają z przejść na stronę potencjalnych klientów, którzy wykazali zainteresowanie reklamowaną ofertą. Jest to jeden z najbardziej popularnych sposobów rozliczania kampanii AdWords.
  • CPM (cost per mille) – w tym modelu kampania rozliczana jest za tysiąc wyświetleń reklamy. Jest to opcja dostępna przede wszystkim dla reklamodawców zrzeszonych w sieci partnerskiej Goole. Model rozliczania CPM zazwyczaj stosowany jest do rozliczania kampanii wizerunkowych.
  • CPA (cost per action) – w tym modelu kampania rozliczana jest zgodnie z kosztami wywołania określonej akcji. Opłaty pobierane są za kliknięcie w reklamę, a stawka za kliknięcie jest określana automatycznie przez system AdWords tak, aby zapewnić jak najwięcej konwersji. Ten model rozliczania nie jest dostępny dal wszystkich kampanii, a tylko dla takich, które spełniają określone warunki.

Od czego zależy koszt kliknięcia w reklamę?

W największym skrócie, koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę zależy od jakości reklamy. Google premiuje jakość przekazu reklamowego, dlatego kliknięcia w reklamy z wysokim wskaźnikiem jakości są relatywnie tańsze od kliknięć w reklamy o niższej wartości tego wskaźnika. Dodatkowo, „dobre” reklamy są widoczne na wyższych miejscach w wynikach wyszukiwania Google AdWords.


Oczywiście kwestie określenia ceny pojedynczego kliknięcia w reklamę wyświetloną dla danej frazy kluczowej są o wiele bardziej złożone. Pod uwagę brana jest wartość CPC max, a więc najwyższa cena, jaką za kliknięcie jest w stanie ponieść reklamodawca oraz wysokość wskaźnika jakości, na którą składają się różne czynniki oceniane przez Google – trafność słowa kluczowego, trafność tekstu reklamy, jakość witryny docelowej, przewidywany współczynnik klikalności. To wszystko sprawia, że jeden reklamodawca za kliknięcie dla tej samej frazy może zapłacić mniej, a drugi więcej.

Kiedy kampania Google ads przynosi najlepsze rezultaty?

Przekonanie, że do promocji naszych towarów lub usług w sieci musimy wybrać albo Google AdWords albo pozycjonowanie organiczne jest błędne. W rzeczywistości to połączenie obu tych metod przynosi najlepsze efekty. Dlaczego?


Pozycjonowanie organiczne to proces długotrwały, którego efekty niejednokrotnie są widoczne dopiero po dłuższym czasie. Dlatego jeśli dopiero zaczynamy pozycjonować naszą witrynę warto się wspomóc kampanią linków sponsorowanych, dzięki którym link do naszej oferty będzie widoczny dla zainteresowanych internautów praktycznie od razu. Ale wspomaganie pozycjonowania organicznego to tylko jedna z roli, jaką może pełnić kampania linków sponsorowanych.


Ze względu na możliwość dotarcia do wyselekcjonowanej grupy odbiorców AdWords bardzo dobrze sprawdzają się podczas promocji towarów i usług nietypowych, a także wszelkiego rodzaju ofert okresowych, które ze względu na ograniczony czas trwania musimy rozreklamować jak najszybciej.


Google AdWords to także bardzo dobry sposób na znalezienie się w widocznym miejscu na liście wyników wyszukiwania (nad lub pod wynikami darmowymi) dla bardzo konkurencyjnych fraz kluczowych, dla których w przeciwnym razie nie mielibyśmy szans na widoczność w sieci. 

Skomentuj jako pierwszy(a)