Brief - podstawa sukcesu strony internetowej

O sukcesie strony internetowej mówimy wówczas, gdy witryna spełnia stawiane przed nią zadania – sprzedaje towary/usługi, pozyskuje nowych partnerów biznesowych, pomaga budować pozytywny wizerunek marki. W tym celu musi ona zostać prawidłowo zaprojektowana i wykonana, i do tego właśnie służy brief.


Brief strony internetowej to dokument, który powstaje przy współpracy zleceniodawcy (klienta) z agencją lub web developerem. Dobrze przygotowany brief zawiera informacje niezbędne do precyzyjnego określenia oczekiwań Klienta względem tworzonego serwisu – od zadania, jakie ma spełniać, po wytyczne dotyczące projektu graficznego strony www oraz oczekiwanego terminu jej uruchomienia. Dla tego przed projektem strony internetowej warto jest przygotować brief takiej strony.

Co dokładnie znajduje się w briefie i dlaczego jest takie ważne?

Jeśli przyjrzymy się strukturze przykładowego szablonu briefu zauważymy, że jest to dokument złożony z kilku kategorii. Ich nazwy mogą się różnić zależnie od terminologii stosowanej przez daną agencję, jednakże zawartość na ogół pozostaje taka sama i obejmuje:


  1. Przedstawienie firmy/marki Klienta
  2. Określenie celów, jakie ma realizować strona
  3. Charakterystykę projektu graficznego strony internetowej
  4. Planowany kontent 5. Funkcjonalność strony internetowej
  5. Kwestie związane z zarządzaniem i administracją serwisu
  6. Oczekiwany termin realizacji projektu / zlecenia – uruchomienia strony www

She packed her seven versalia, put her initial into the belt and made herself on the way. When she reached the first hills of the Italic Mountains,

Grafika przedstawiająca ilustrację projektu strony internetowej

Czy warto przygotować brief przed spotkaniem z agencją/web developerem?

Przedstawienie firmy/marki to dobra praktyka, dzięki której agencja/web developer mają szansę nie tylko poznać firmę klienta, ale również zrozumieć specyfikę branży, jaką reprezentuje oraz jej otoczenie, w tym także konkurencję. Przedstawiając firmę warto pamiętać o charakterystyce oferowanych produktów/usług oraz profilu klienta docelowego. Te informacje mają ogromny wpływ na efektywność serwisu.

Określenie celów, jakie ma realizować strona to nic innego, jak sformułowanie zadań, które będą realizowane za pośrednictwem strony www, takich jak sprzedaż produktów/usług, promocja marki, budowanie pozytywnego wizerunku firmy – strona internetowa może jednocześnie realizować więcej niż jeden cel.

Charakterystyka oprawy graficznej strony obejmuje informacje dotyczące projektu graficznego
witryny – układu, kolorystyki, kroju i rozmiaru czcionek. W tej kategorii warto posłużyć się linkami do już istniejących stron, których projekt graficzny przypadł nam do gustu.

Planowany kontent to wszystko, co znajdzie się na stronie – od zawartości tekstowej, przez grafikę, aż po zdjęcia. W tej kategorii znajdują się pytania o logo/logotyp firmy, redakcję treści. Planowanie kontentu obejmuje także decyzje dotyczące prowadzenia bloga lub newslettera na stronie internetowej.

Funkcjonalność strony internetowej to zbiór narzędzi, które umożliwiają wykonywanie określonych zadań – składanie zamówień online, płatność internetową, zapisanie się na newslettera, itp. Jeśli na etapie projektu już wiemy, jakie zadania powinna realizować nasza strona www należy je wymienić właśnie w tej kategorii. W przypadku problemów z fachowym nazewnictwem funkcjonalności z pewnością pomoże nam web developer.

Kwestie związane z zarządzaniem i administracją serwisu to przede wszystkim określenie osób odpowiedzialnych za zarządzanie oraz aktualizację treści. To także informacje dotyczące korzystania z określonej domeny oraz przestrzeni na wybranym serwerze, gdzie zostanie zamieszczona gotowa strona.

Oczekiwany termin realizacji zlecenia to bardzo istotna informacja, na podstawie której agencja/web developer decyduje, czy wykonanie zlecenia w interesującym nas terminie jest w ogóle możliwe, i czy się go podejmie.

Wiele agencji tworzących strony internetowe zachęca do wcześniejszego przygotowania briefu. Niektóre posiadają nawet na swoich stronach gotowe szablony, które wystarczy wypełnić przed spotkaniem. To z pewnością zaoszczędzi nam sporo czasu, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na przekazanie agencji briefu jeszcze przed pierwszym spotkaniem. Nie oznacza to jednak, że brief strony musimy przygotować sami. Może nam w tym pomóc web developer, który przypilnuje, żeby w dokumencie nie zabrakło żadnych istotnych z punktu tworzenia strony informacji. Tak czy inaczej, nawet jeśli nie zdecydujemy się na samodzielne sporządzenie briefu, warto wykorzystać szablon ze strony agencji do odpowiedniego przygotowania się do spotkania.

Biref a sukces strony www

Jeśli kwestię sporządzenia briefu potraktujemy poważnie i skrupulatnie odpowiemy na wszystkie pytania agencji/web developera uda nam się nie tylko uniknąć wielu problemów podczas realizacji zlecenia, ale – co ważniejsze – stworzyć stronę internetową, która będzie odpowiadała naszym potrzebom i oczekiwaniom, a przez to będzie efektywna. Warto przy tym pamiętać, że sporządzony/uzupełniony przez nas brief jest dla agencji jedynym źródłem informacji na temat naszej firmy. Im więcej ich dostarczymy, tym bardziej adekwatna będzie witryna.

Skomentuj jako pierwszy(a)