Zaprojektowanie i wykonanie funkcjonalnej strony internetowej jest o wiele trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Dlatego przedsiębiorcom planującym stworzenie nowej strony firmowej podpowiadamy, Jak nie zginąć w chaosie projektowania nowej strony internetowej? od czego zacząć i jak zaplanować prace nad stroną, aby uzyskać zamierzony efekt i nie zginąć w cyberprzestrzeni.
Firmowa strona internetowa
– od czego zacząć?
Niektórzy twierdzą, że najważniejsza jest domena i hosting. Drudzy za kluczowe uważają przygotowanie contentu. Inni są zdania, że prace nad stroną należy rozpocząć od wyboru CMSa (systemu zarządzania treścią). Dla nas najważniejsza jest odpowiedź na pytanie:
Czemu ma służyć Twoja strona internetowa?
To od niej będzie zależeć wybór rodzaju serwisu, jego konstrukcja oraz zawartość, a także sposób prezentowania treści i linkowania. Zadanie, jakie postawimy przed naszym serwisem firmowym decyduje także o sposobie jego optymalizacji oraz metodach wykorzystywanych do jego późniejszego pozycjonowania. Jak więc widzisz, odpowiedź na pytanie o cel tworzenia witryny firmowej ma kluczowe znaczenie dla jej funkcjonalności i prezencji. Dlatego też przed jej sformułowaniem nie powinniśmy podejmować żadnych istotnych decyzji dotyczących budowanej strony internetowej.
Drugim z kolei istotnym pytaniem, na które powinien sobie odpowiedzieć każdy przedsiębiorca przed rozpoczęciem prac nad stroną jest pytanie o zakres prezentowanej oferty. Jeśli strona ma promować jeden produkt/usługę lub niewielką grupę produktów/usług (najlepiej z sobą powiązanych i sprzedawanych na zasadzie cross-sellingu) wówczas warto rozważyć wybór witryny typu one-page. Jeśli natomiast planujemy kompleksową prezentację rozbudowanej oferty handlowej koniecznie powinniśmy sięgnąć po witrynę wielostronicową.
Drzewo strony internetowej
– ważniejsze niż myślisz
Jako właściciel najlepiej znasz swoją firmę i wiesz czym się zajmuje. Wiesz też, które z obszarów jej działania wymagają uwypuklenia na stronie, a o których nie warto nawet wspominać, bo zysk przez nie generowany jest nieadekwatny w stosunku do nakładu pracy. Z tego też powodu jesteś najodpowiedniejszą osobą do stworzenia drzewa strony.
Drzewo to struktura danych, która w sposób naturalny reprezentuje ich hierarchię/kategoryzację. Hierarchiczne ujęcie danych ułatwia i przyspiesza ich wyszukiwanie. W przypadku drzewa strony internetowej dane ujęte są w kategoriach – od najbardziej ogólnych, po najbardziej szczegółowe. Odpowiadają im kolejne podstrony serwisu (tzw. subpage). Prawidłowa kategoryzacja danych sprawia, że poruszanie się po stronie jest intuicyjne, a potencjalny klient z łatwością odnajduje informacje, których poszukuje.
Zgłaszając się do firmy tworzącej strony WWW
bez swojego drzewa strony możemy się spodziewać, że takowe zostanie nam zaproponowane. Niestety większość agencji internetowych oferuje standardowy podział contnentu na kategorie, który może nie odzwierciedlać faktycznej struktury produktów/usług oferowanych przez naszą firmę.
Target
- odpowiedź na pytanie „Jak?”
O ile określenie celu strony oraz zdefiniowanie zakresu prezentowanej oferty pozwala nam określić, co tak właściwie znajdzie się na naszej stronie WWW, wciąż nie wiemy jak prezentować wybrane informacje, żeby jak najefektywniej trafiały do naszych potencjalnych klientów. W tym pomoże nam określenie targetu strony, a więc grupy docelowych odbiorców, do których będziemy kierować nasz komunikat marketingowy. Choć wydaje się to niemożliwe, prawidłowe stargetowanie strony, a więc ograniczenie liczby potencjalnych odbiorców komunikatu marketingowego do osób spełniających określone kryteria przynosi lepsze rezultaty niż kierowanie go do uniwersalnego odbiorcy. Określenie targetu ułatwia również dobór technik i metod skutecznego pozycjonowania strony, co w sposób bezpośredni przekłada się na jej widoczność w sieci.
Projekt graficzny
– integralna część prezentacji Twojej firmy w sieci
Wbrew pozorom przygotowanie dobrego projektu graficznego strony WWWwymaga doskonałej znajomości firmy oraz reprezentowanej przez nią branży. Dlatego nie warto „oszczędzać” czasu na spotkania z grafikiem, któremu powierzyliśmy przygotowanie projektu. Dobry projekt graficzny nie tylko będzie harmonizował z prezentowanym contentem (ofertą handlowo-usługową), ale również z systemem identyfikacji wizualnej firmy. Nie oznacza to jednak, że nasza strona firmowa musi być utrzymana w kolorystyce logo.
Projekt graficzny to nie tylko kolorystyka, to także layout strony, a więc rozmieszczenie elementów na poszczególnych kartach. Niestety nie wszystkie fajne projekty okazują się funkcjonalne. Wybierając layout strony musimy pamiętać o nawykach większości internautów, którzy spodziewają się znaleźć określone przyciski w konkretnych miejscach na stronie WWW.
Content
– unikalny, aktualny i seo-friendly
Kiedy podstawowe decyzje już zapadną – zostanie wybrany rodzaj witryny oraz stworzone drzewo strony, a także określone wymogi dotyczące projektu graficznego konieczne jest przygotowanie unikalnej treści. Treści najlepiej przygotować we współpracy ze specjalistą SEO. Wówczas będziemy mieli pewność, że będą one zawierać odpowiednie słowa i frazy kluczowe w odpowiednim nasyceniu.