Brief - podstawa sukcesu strony internetowej

O sukcesie strony internetowej mówimy wówczas, gdy witryna spełnia stawiane przed nią zadania – sprzedaje towary/usługi, pozyskuje nowych partnerów biznesowych, pomaga budować pozytywny wizerunek marki. W tym celu musi ona zostać prawidłowo zaprojektowana i wykonana, i do tego właśnie służy brief.

Brief strony internetowej to dokument, który powstaje przy współpracy zleceniodawcy (klienta) z agencją lub web developerem. Dobrze przygotowany brief zawiera informacje niezbędne do precyzyjnego określenia oczekiwań Klienta względem tworzonego serwisu – od zadania, jakie ma spełniać, po wytyczne dotyczące projektu graficznego strony www oraz oczekiwanego terminu jej uruchomienia.

Co dokładnie znajduje się w briefie i dlaczego jest takie ważne?



Jeśli przyjrzymy się strukturze przykładowego szablonu briefu zauważymy, że jest to dokument złożony z kilku kategorii. Ich nazwy mogą się różnić zależnie od terminologii stosowanej przez daną agencję, jednakże zawartość na ogół pozostaje taka sama i obejmuje:


  1. Przedstawienie firmy/marki Klienta
  2. Określenie celów, jakie ma realizować strona
  3. Charakterystykę oprawy graficznej strony
  4. Planowany kontent 5. Funkcjonalność strony internetowej
  5. Kwestie związane z zarządzaniem i administracją serwisu
  6. Oczekiwany termin realizacji zlecenia – uruchomienia strony www



firmowa strona www brifowanie

Czy warto przygotować brief przed spotkaniem z agencją/web developerem?

Przedstawienie firmy/marki to dobra praktyka, dzięki której agencja/web developer mają szansę nie tylko poznać firmę klienta, ale również zrozumieć specyfikę branży, jaką reprezentuje oraz jej otoczenie, w tym także konkurencję. Przedstawiając firmę warto pamiętać o charakterystyce oferowanych produktów/usług oraz profilu klienta docelowego. Te informacje mają ogromny wpływ na efektywność serwisu.

Określenie celów, jakie ma realizować strona to nic innego, jak sformułowanie zadań, które będą realizowane za pośrednictwem strony www, takich jak sprzedaż produktów/usług, promocja marki, budowanie pozytywnego wizerunku firmy – strona internetowa może jednocześnie realizować więcej niż jeden cel.

Charakterystyka oprawy graficznej strony obejmuje informacje dotyczące projektu graficznego
witryny – układu, kolorystyki, kroju i rozmiaru czcionek. W tej kategorii warto posłużyć się linkami do już istniejących stron, których projekt graficzny przypadł nam do gustu.

Planowany kontent to wszystko, co znajdzie się na stronie – od zawartości tekstowej, przez grafikę, aż po zdjęcia. W tej kategorii znajdują się pytania o logo/logotyp firmy, redakcję treści. Planowanie kontentu obejmuje także decyzje dotyczące prowadzenia bloga lub newslettera na stronie internetowej.

Funkcjonalność strony internetowej to zbiór narzędzi, które umożliwiają wykonywanie określonych zadań – składanie zamówień online, płatność internetową, zapisanie się na newslettera, itp. Jeśli na etapie projektu już wiemy, jakie zadania powinna realizować nasza strona www należy je wymienić właśnie w tej kategorii. W przypadku problemów z fachowym nazewnictwem funkcjonalności z pewnością pomoże nam web developer.

Kwestie związane z zarządzaniem i administracją serwisu to przede wszystkim określenie osób odpowiedzialnych za zarządzanie oraz aktualizację treści. To także informacje dotyczące korzystania z określonej domeny oraz przestrzeni na wybranym serwerze, gdzie zostanie zamieszczona gotowa strona.

Oczekiwany termin realizacji zlecenia to bardzo istotna informacja, na podstawie której agencja/web developer decyduje, czy wykonanie zlecenia w interesującym nas terminie jest w ogóle możliwe, i czy się go podejmie.

Wiele agencji tworzących strony internetowe zachęca do wcześniejszego przygotowania briefu. Niektóre posiadają nawet na swoich stronach gotowe szablony, które wystarczy wypełnić przed spotkaniem. To z pewnością zaoszczędzi nam sporo czasu, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na przekazanie agencji briefu jeszcze przed pierwszym spotkaniem. Nie oznacza to jednak, że brief strony musimy przygotować sami. Może nam w tym pomóc web developer, który przypilnuje, żeby w dokumencie nie zabrakło żadnych istotnych z punktu tworzenia strony informacji. Tak czy inaczej, nawet jeśli nie zdecydujemy się na samodzielne sporządzenie briefu, warto wykorzystać szablon ze strony agencji do odpowiedniego przygotowania się do spotkania.


Biref a sukces strony www


Jeśli kwestię sporządzenia briefu potraktujemy poważnie i skrupulatnie odpowiemy na wszystkie pytania agencji/web developera uda nam się nie tylko uniknąć wielu problemów podczas realizacji zlecenia, ale – co ważniejsze – stworzyć stronę internetową, która będzie odpowiadała naszym potrzebom i oczekiwaniom, a przez to będzie efektywna. Warto przy tym pamiętać, że sporządzony/uzupełniony przez nas brief jest dla agencji jedynym źródłem informacji na temat naszej firmy. Im więcej ich dostarczymy, tym bardziej adekwatna będzie witryna.

tworzenie stron www

Podobne Wpisy

Czym różni się SEO od reklamy Google AdWords Ads
Previous

Czym różni się SEO od reklamy Google AdWords Ads

Leave review
Określenia pozycjonowanie często używamy w odniesi...
Czytaj dalej
Sieć wyszukiwania vs. sieć reklamowa
Dalej

Sieć wyszukiwania vs. sieć reklamowa

Leave review
Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania oraz reklamy...
Czytaj dalej

Kategorie bloga

Dedykowany CMS kontra Open Use

Dedykowany CMS kontra Open Use

Leave review
CMS to system zarządzania treścią, którego zadaniem jest ułatwianie adminis...
Czytaj dalej
wszystko o tym, jak wybrać stronę WWW

Jak nie zginąć w chaosie? - krótki poradnik na temat tworzenia firmowej strony internetowej

Leave review
Firmowa strona internetowa to inwestycja, i jak każda inwestycja powinna pr...
Czytaj dalej
Brief - podstawa sukcesu strony internetowej

Brief - podstawa sukcesu strony internetowej

Leave review
O sukcesie strony internetowej mówimy wówczas, gdy witryna spełnia stawiane...
Czytaj dalej

Recent Posts

Blog Lionstudio - Sieć wyszukiwania vs. sieć reklamowa

Sieć wyszukiwania vs. sieć reklamowa

Leave review
Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania oraz reklamy banerowe (displayowe) w ...
Czytaj dalej
Brief - podstawa sukcesu strony internetowej

Brief - podstawa sukcesu strony internetowej

Leave review
O sukcesie strony internetowej mówimy wówczas, gdy witryna spełnia stawiane...
Czytaj dalej
Blog - Czym jest reklama w Adwords

Czym różni się SEO od reklamy Google AdWords Ads

Leave review
Określenia pozycjonowanie często używamy w odniesieniu zarówno do SEO (usłu...
Czytaj dalej
Dedykowany CMS kontra Open Use

Dedykowany CMS kontra Open Use

Leave review
CMS to system zarządzania treścią, którego zadaniem jest ułatwianie adminis...
Czytaj dalej

Tags

DOŁĄCZ Do nas 

Ostatnio Czytane